Σε μια εξαιρετική διπλή παρουσίαση βρεθήκαμε στις 4 Ιούνη 2022 στην Αθήνα και ίσως δεν είναι λάθος η ρήση που έχει ειπωθεί –ανορθόδοξη σε πρώτη ανάγνωση- πως «η πιο συγγενική τέχνη στην ποίηση είναι η ζωγραφική».
Από τη μία μεριά, ο ποιητής Άγγελος Κούρος παρουσίασε τη συλλογή του «σου ορκίζομαι στο βουνό, ιερότερο όρκο δεν έχω», τόσο στην πρωτότυπη εκδοχή της στην ελληνική γλώσσα -εκδόθηκε από τις εκδόσεις «ΚΑΠΑ» το 2020- όσο και τη μετάφραση της από τον ANGELOS SAKKIS στην αγγλική γλώσσα, -εκδόθηκε τον προηγούμενο μήνα από τις εκδόσεις «ΑΝΑΒΑΣΗ».
Στην παρουσίαση των βιβλίων συμμετείχαν με εξαιρετικές τοποθετήσεις δυο νέοι άνθρωποι του πνεύματος που εκτός του ότι είναι σημαντικοί δημιουργοί οι ίδιοι –ο καθένας στον τομέα του- είναι παράλληλα προσωπικότητες με πλατιά και εμπεδωμένη παιδεία, όπως έγινε κατάδηλο σε όσους τους άκουσαν. Ο ένας ήταν ο ποιητής-μεταφραστής-δοκιμιογράφος Ορφέας Απέργης και ο άλλος ο συγγραφέας Γιώργος Κουτσούκος. Οι παρουσιάσεις και των δύο ήταν εξαιρετικές διότι ήταν διακειμενικές, εκτός δηλαδή από τις αναφορές στο συγκεκριμένο βιβλίο και στην ποιητική φωνή του Κούρου, βρήκαν αφορμές και αναλογίες για να αναφερθούν σε συγκεκριμένα βιβλία, είδη ποίησης και ποιητές, έλληνες και ξένους. Έτσι πέρασαν μπροστά μας αναφορές στον Ζαχαρία Παπαντωνίου και τον Μανόλη Τριανταφυλλίδη, με αφορμή την πρόταση καψίματος των εμβληματικών «Ψηλών Βουνών», αναφορές σε Ελύτη, Καβάφη, Σεφέρη, Willam Wordsworth, Rimbaud, στο κίνημα του γερμανικού και αγγλικού ρομαντισμού και πολλά άλλα από την τέχνη της ποίησης –της «ταπεινής τέχνης χωρίς ύφος» κατά Καρυωτάκη.
Από αριστερά: Ορφέας Απέργης, Άγγελος Κούρος, Γιώργος Κουτσούκος
Ήταν τελικά όπως ακριβώς είναι οι πετυχημένες βιβλιοπαρουσιάσεις: λογοτεχνικές συζητήσεις με εγκρατείς λογοτέχνες ή κριτικούς που όταν τελειώνουν σε αφήνουν όχι με την αίσθηση της κούρασης αλλά με την αίσθηση της «πείνας». Το βιβλίο του Κούρου φωτίστηκε από αυτές τις ομιλίες και καταλάβαμε γιατί έγιναν τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρόνο από την έκδοση του βιβλίου το 2020: εκτός ότι το «σου ορκίζομαι στο βουνό, ιερότερο όρκο δεν έχω» σε μόλις δυο χρόνια από την έκδοση του κυκλοφορεί μεταφρασμένο στην αγγλική γλώσσα από την ΑΝΑΒΑΣΗ, το επόμενο έτος, το 2023, θα εκδοθεί και στο Ηνωμένο Βασίλειο από βρετανικό εκδοτικό οίκο, τις εκδόσεις Drunk Muse Press (UK).
Από την άλλη μεριά, ο ζωγράφος Λευτέρης Φωτόπουλος παρουσίασε το καινούργιο του έργο, (διάρκεια έκθεσης από 4/6 έως 19/6, οδός Ζίννη 8-10, Κουκάκι) 23 ακουαρέλες συνολικά. Η ζωγραφική του Φωτόπουλου δημιουργεί ταυτόχρονα την αίσθηση του βιώματος και του ονείρου. Σαν ένας υλικός κόσμος που ξυπνάει –άγουρος ακόμα- από το όνειρο ή σαν ένα όνειρο που ντύνεται με τα υλικά και τα σχήματα της σκληρής πραγματικότητας. Από μακριά τα έργα δίνουν εντύπωση πιστής αναπαράστασης, όσο όμως πλησιάζεις βλέπεις την τάξη της δομημένης εικόνας να υποχωρεί και να εμφανίζεται η μεθόριος γραμμή της ποιητικής αφαίρεσης. Η τάξη του γνωστού κόσμου εκπίπτει, τόσο όμως, όσο να σε βάλει στον κόσμο της αμφιβολίας και της έκπληξης. Γραμμές, σχήματα, προσόψεις, όγκοι υποχωρούν προς χάριν της φρεσκάδας και μας πρωτόγνωρης θέασης. Η δύναμη της ζωγραφικής του Λευτέρη Φωτόπουλου βρίσκεται στα χρώματα και στη λαμπρότητα τους –ακόμα και όταν είναι σκοτεινά- που ενώ έχουν «ντυθεί» γρήγορες και καθαρές γραμμές –ένα αρχικό σκαρίφημα γεωμετρικής ακρίβειας- καταλήγουν να τις υπερνικούν χωρίς να τις προδίδουν, δημιουργώντας μια «καινή» αίσθηση. Είναι εκείνη η έννοια της «κατακτημένης γεύσης» (το δύσκολα μεταφράσιμο acquired taste των Άγγλων) που όμως στον Φωτόπουλο συμβαίνει τόσο γρήγορα, σχεδόν ακαριαία, μόλις πλησιάσεις τους πίνακες σε ικανή απόσταση.
Είναι μια γνήσια απόλαυση των ματιών που τόσο έχουν κουραστεί από τις σκληρές φωτογραφικές αναπαραστάσεις, όσο και από τους σκληρούς τεχνικούς πειραματισμούς. Είναι ένας κόσμος συγκρατημένης έκπληξης. Και σήμερα, στην εποχή των άκρων, αυτό είναι κάτι παραπάνω από αρκετό. Είναι πολύτιμο.
Το Φυλλάδιο-Οδηγός στην Έκθεση Ζωγραφικής του Λευτέρη Φωτόπουλου
Στην Έκθεση Ζωγραφικής του Λευτέρη Φωτόπουλου που εγκαινιάστηκε στις 4 Ιουνίου 2022 στην Αθήνα (διάρκεια έκθεσης από 4/6 έως 19/6, οδός Ζίννη 8-10, Κουκάκι) η Αδελφότητα Δολού Αθηνών επιμελήθηκε τη δημιουργία (καλύπτοντας ταυτόχρονα το κόστος έκδοσης) του 12σελιδου έγχρωμου οδηγού της έκθεσης. Με αυτό τον τρόπο βρήκαμε την ευκαιρία να προσφέρουμε κάτι χρήσιμο και όμορφο στον Λευτέρη και το οφειλόμενο «ευχαριστούμε» για τους πίνακες του που μας διέθεσε για το ημερολόγιο του 2022 (όπως έχουμε αναφέρει και αλλού η Αδελφότητα Αθηνών εξέδωσε 250 ημερολόγια, τα όποια διατέθηκαν μέχρι ενός! αποκομίζοντας σημαντικά έσοδα για το ταμείο και τις δράσεις της). Είναι χαρά μας που με αυτόν τον οδηγό συμμετείχαμε και εμείς σε αυτήν την εξαιρετική έκθεση ζωγραφικής και που, έστω και ελάχιστα, συμβάλαμε στην περαιτέρω διάδοση της.
Άλλες δράσεις της ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Επίσης αγοράσαμε και τον Αύγουστο στο Δολό θα έχουμε (προς χρήση μικρών και μεγάλων) Μπασκέτα, Φιλέ Βόλεϊ (και τις απαραίτητες μπάλες), καθώς και ένα φορητό ηχείο 50w., για όλες τις χρήσεις, ομιλίες, σινεμά, πάρτι κλπ).
Το Δ.Σ της Αδελφότητας Δολού Αθηνών