Ειδήσεις

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την πόλη των Ιωαννίνων. Έκθεση, συναυλίες, workshops, συζητήσεις, περιηγήσεις, για θεατές κάθε ηλικίας, με ελεύθερη είσοδο. Μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Ένα μαγευτικό υπερθέαμα, με αρκετές βιντεοεγκαταστάσεις,αλλά και την έκπληξη για κάθε «μυστική» ανακάλυψη-διαδρομή καθώς με έναν σαγηνευτικό τρόπο, τα Plásmata σε ξεναγούν-περπατούν σε στοές, σε σκάλες που καταλήγουν στο τίποτα, σε φωτεινές επιγραφές στα τείχη, στις παραδόσεις, στα έθιμα. Αυτό που μαγεύει, πέραν πολλών άλλων, είναι η επεξήγηση κάθε έργου γραμμένη σε ευκρινές σημείο.

Δείτε όλα τα έργα: https://create.cliomuseapp.com/tourExperience/777/1/plasmata-ii-ioannina

Από τις 16 Ιουνίου έως τις 9 Ιουλίου 2023, τα Plásmata II: Ioannina περιλαμβάνουν μια μεγάλη έκθεση ψηφιακών έργων από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες στην παραλίμνια διαδρομή της πόλης, συναυλίες και dj-sets, εργαστήρια, συζητήσεις,εκπαιδευτικά προγράμματα, ξεναγήσεις αλλά και το Movement Radio, τον 24ωρο διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό της Στέγης, που δημιουργεί ένα πρόγραμμα βαθιά τοπικό, κι όμως ουσιαστικά παγκόσμιο. Στα Γιάννενα, τα Plásmata προτείνουν νέες διαδρομές και συμβιώσεις στο όριο της πόλης και της λίμνης Παμβώτιδας, επεκτείνοντας τον διάλογο ανάμεσα στο υλικό και το άυλο, το κέντρο και την περιφέρεια, το παρελθόν και το μέλλον. Τα Plásmata μάς καλούν όχι μόνο να δούμε τα έργα της έκθεσης, αλλά και να σταματήσουμε στα 29 σημεία της διαδρομής της, να ανακαλύψουμε τα φυσικά αντικείμενα και τα γλυπτά που ήδη υπάρχουν εκεί, να παρατηρήσουμε για λίγο την πόλη μας και, τελικά, τον ίδιο μας τον εαυτό, να αναζητήσουμε τις καταβολές μας και να ονειρευτούμε το μέλλον μας.

Τα 19 έργα τέχνης από Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, τα περισσότερα σε νέες αναθέσεις, εξερευνούν την έλευση και την εξαφάνιση του ψηφιακού μέσα σε μια νέα υλικότητα που διαχέεται στα σώματα, στη φύση, ακόμη και στις σκέψεις, στα τραγούδια και στα όνειρά μας. Έργα που αφουγκράζονται τον παλμό της πόλης των Ιωαννίνων και μας συστήνουν νέα Plásmata, σε μια διαδρομή που αναπτύσσεται γύρω από τη μαγική λίμνη Παμβώτιδα. Εκεί παρελαύνουν φέτος φιγούρες που μεταμορφώνονται μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας, μανιτάρια που μεταβάλλονται μέρα με τη μέρα, γλυπτά που αλλάζουν χρώματα, τραγουδούν με ανθρώπινες ή μη φωνές, μας μυούν στη γιαννιώτικη αργυροχοΐα και κεντητική, αναζητώντας τους τρόπους με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να διασώσει την παράδοση. Υβριδικά πλάσματα μιλούν τις γλώσσες που συνθέτουν το παλίμψηστο της πόλης μας, αποκαλύπτουν τη μαντεία του νερού ως μέσο χειραφέτησης για τις φωνές που δεν μπορούν να ακουστούν και υλικοποιούν τις τοπικές παραδόσεις και τα έθιμα. Ολάνθιστα δάση μέσα σε terrarium, ζώα που έχουν εκλείψει αλλά επανέρχονται ψηφιακά στη ζωή, συνθετικές μέδουσες βγαλμένες μέσα από αλγοριθμικά όνειρα και ένα σώμα από τις γυναίκες που χάθηκαν στη λίμνη αλλά είναι πάντα εκεί, μας καλούν να χαθούμε στις δυνάμεις της φύσης, που είναι προαιώνιες, δυνατές, ακατάλυτες.

Τα πτηνά της λίμνης και το Μιτσικέλι παρουσιάζονται μέσα από τα μάτια της τεχνητής νοημοσύνης, οι πολυφωνικοί θρήνοι της Ηπείρου γίνονται –με αλγοριθμική επεξεργασία– η βάση για όλα τα τραγούδια μας, ενώ μια σημαία από φλόγες στο όριο της λίμνης μας μιλά για το θέμα της κλιματικής δικαιοσύνης ως κάτι τοπικό και ταυτόχρονα παγκόσμιο. Τα καταφύγια κάτω από το κάστρο ανοίγουν για να βυθιστούμε σε ένα λουτρό από ήχους και εικόνες από την πόλη και από τον βυθό της λίμνης. Μια μέδουσα με ψηφιακό κεφάλι μας καλεί να αναρωτηθούμε για το θέμα της γυναικοκτονίας, ενώ μια σειρά από πήλινα σκεύη σε ανθρώπινο μέγεθος θέτουν ερωτήματα για τα όρια του σώματος, την ευθραυστότητα αλλά και τη δύναμη της συνύπαρξης.

Οι καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν: Μαρία Βαρελά, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Κατερίνα Κομιανού, Μαρία Λουίζου, Αφροδίτη Παναγιωτάκου & Μανώλης Μανουσάκης, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Πάνος Σκλαβενίτης, Στεφανία Στρούζα, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Entangled Others, Matthias Fritsch, John Gerrard, Alexandra Daisy Ginsberg, Christian Mio Loclair, Maenads, Matthew Niederhauser & Marc Da Costa, slow immediate, Universal Everything, WordMord.

«Τα Plasmata II είναι περισσότερο μια σειρά από συμβάντα στον δημόσιο χώρο» δηλώνουν η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση και καλλιτεχνική διευθύντρια της έκθεσης Αφροδίτη Παναγιωτάκου (με καταγωγή από τα Γιάννενα) και ο επιμελητικός της διευθυντής Πρόδρομος Τσιαβός. Ένα οικοσύστημα που με όχημα την καλλιτεχνική δημιουργία φέρνει κοντά την τεχνολογία, την πόλη και τη φύση και μας προσκαλεί να κοιτάξουμε τις διαστρωματώσεις ενός τόπου με πλούσια ιστορία που εγγράφεται σαν παλίμψηστο, ν’ αφουγκραστούμε τις φωνές, τους θρύλους και τα τραύματά του, να δούμε στο τοπικό την συλλογική εμπειρία που ξεφεύγει από τα όρια ενός πεπερασμένου γεωγραφικού χώρου. Αυτό είναι άλλωστε και το δυνατό χαρτί στη φετινή διοργάνωση: οργανικά ενταγμένα σε έναν περίπατο πλάι στη λίμνη για περίπου 1.700 μέτρα, άλλοτε φωλιάζοντας στα αγέρωχα τείχη του κάστρου κι άλλοτε αναζητώντας το νερό της Παμβώτιδας, τα 11 από τα 19 έργα της έκθεσης αποτελούν αναθέσειςσε καλλιτέχνες που αντλούν από τα δεδομένα της περιοχής. Και παρότι στο DNAτου θεσμού βρίσκεται η συζήτηση για το ψηφιακό, δεν εγκλωβίζονται απαραίτητα στη φόρμα της απαστράπτουσας LED οθόνης αλλά σου απευθύνονται και με ένα λεξιλόγιο που, σε μια πρώτη ματιά, φαντάζει πιο «αναλογικό», με φόρμες γλυπτικές και ήχους βιωμένους.

Από όλα τα όντως αξιόλογα έργα της έκθεσης θα επικεντρωθούμε σε δύο, που αναφέρονται στο πολυφωνικό – μοιρολόι Πωγωνήσιο τραγούδι.

  1. «Six Breaths per Minute» της Μαρίας Λουίζου

Στην ηπειρώτικη πολυφωνία παραπέμπει η Μαρία Λουίζου όταν αποκαλεί τα κεραμικά του γνώριμου έργου της «Six Breaths per Minute» με ονόματα (Παρτής, Κλώστης, Ισοκράτης, Προλογιστής, Ρίχτης) που δείχνουν ποιο μουσικό μέρος αναλαμβάνει κάθε φωνή στο τραγούδι. Λειτουργώντας σαν πήλινες ηχητικές στολές, περιμένουν όποιον επιθυμεί να καταφύγει στο προστατευτικό «κουκούλι» τους και να εκφραστεί.

 

  1. Maenads , The Passing , 2023: Ηχητική εγκατάσταση

Ένα υποβλητικό χορωδιακό από θρήνους, ανθρώπινους και μη, συνοδεύει τα βήματα μας στην φωτισμένη στα κόκκινα (μια απόχρωση συνδεδεμένη με το αίμα, το πάθος και τον θάνατο) νότια πύλη του κάστρου, πλάι στα κελιά όπου έμεναν οι φύλακες. Για το «The passing» οι Maenads (Μαινάδες) χρησιμοποίησαν μοιρολόγια, ηχογραφημένα με μέλη της οικογένειας Κώτσου από τα Κτίσματα Πωγωνίου που διατηρεί μακρά σχέση με το είδος, και συνθετικά δεδομένα . Μια πολυκάναλη ηχητική-  εγκατάσταση-πέρασμα, «κυριολεκτικό αλλά και μεταφορικό αφού το μοιρολόι δεν είναι παρά ένα κάλεσμα στο πέρασμα από τη ζωή στην απώλεια», όπως υπογραμμίζουν. Αυτή η τοποειδική ηχητική εγκατάσταση δημιουργεί μια χορωδία από πολλές φωνές, από ανθρώπινους και μη ανθρώπινους θρήνους, η οποία ερμηνεύει ένα έργο γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (generative Artificial Intelligence). Αντλώντας από τα ηπειρώτικα μοιρολόγια της περιοχής του Πωγωνίου και αξιοποιώντας τις σύγχρονες τεχνολογίες μηχανικής μάθησης και φωνητικής σύνθεσης, η νότια πύλη του Κάστρου των Ιωαννίνων μετατρέπεται σε έναν χώρο όπου αποκτούν φωνή το παρελθόν και το μέλλον, οι λύπες και οι χαρές.

 

 

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου με τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ (Τμήμα Γάλακτος) για την υλοποίηση του ερευνητικού έργου με τίτλο: «Παρασκευή τυριού με θέρμανση του προς τυροκόμηση γάλακτος σε υψηλή θερμοκρασία» ενέκρινε η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Περιφέρειας Ηπείρου. Το Τμήμα Γάλακτος θα μελετήσει την τεχνολογία παρασκευής ενός τυριού από γάλα στο οποίο θα εφαρμοστεί θερμοκρασία υψηλότερη της παστερίωσης. Ένα τέτοιο τυρί παρασκευάζεται από κτηνοτρόφους-τυροκόμους στην ορεινή κοινότητα Δολό Πωγωνίου σε οικοτεχνική μορφή, για ιδιοπαραγωγή, από αυτόχθονες φυλές προβάτων. Στόχος του προγράμματος είναι η πλήρης μελέτη του τυριού ως προς τον τρόπο παρασκευής του αλλά και ως προς τα βιοχημικά χαρακτηριστικά του. Τα αποτελέσματα του προγράμματος, με την κατάλληλη προώθηση και προβολή, θα μπορούσαν να συνδυαστούν με την παράλληλη ανάπτυξη του αγροτουρισμού. Όπως τόνισε η εισηγήτρια της Επιτροπής πρόκειται για ένα κίτρινο τυρί που παράγεται από πρόβειο γάλα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ως προς τον τρόπο παρασκευής, αλλά και ως προς τα βιοχημικά και οργανοληπτικά του χαρακτηριστικά. Είναι ένα τυρί τόνισε, που έχει πάρα πολύ υψηλό ποσοστό πρωτεϊνών, υψηλότερο από τα περισσότερα τυριά που κυκλοφορούν, όπως επίσης διακρίνεται και από το υψηλό ποσοστό υγρασίας. «Αυτό σημαίνει μεγαλύτερο βάρος, άρα και μεγαλύτερο κέρδος για τον κτηνοτρόφο και τυροκόμο. Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, είναι να σταθεροποιήσουμε τη συνταγή και να κάνουμε τις πρώτες κινήσεις ώστε να αυξηθεί η παραγωγή και να προωθηθεί στο εμπόριο. Ονομασία ακόμη δεν έχει, απλώς χρησιμοποιούμε τον άτυπο όρο του «βραστού τυριού», ανέφερε η εισηγήτρια.

Άλλη μια προβολή του χωριού μας από την πλευρά των κτηνοτρόφων μας, που αξίζουν την διάκριση αυτή.

Παράλληλα, η εν λόγω Επιτροπή, ενέκρινε τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για την εκτέλεση  ερευνητικού έργου με τίτλο: «Πατάτα Χρυσοβίτσας: Διενέργεια έρευνας για τη συλλογή στοιχείων με στόχο την κατοχύρωσή της ως προϊόντος Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης».

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Κυκλοφόρησε το 157o φύλλο της 3μηνιαίας εφημερίδας "ΔΟΛΙΩΤΙΚΑ" (περίοδος Ιανουάριος - Απρίλιος 2023),  που εκδίδει ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολού  Πωγωνίου Ιωαννίνων.

Για να τη διαβάσετε πατήστε εδώ.

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Από το ημερολόγιο της Αδελφότητας Δολού της Αθήνας

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Την Κυριακή 28 Μαΐου 2022, απεβίωσε στην Αμερική, όπου και αναπαύθηκε ο συγχωριανός μας Χριστόφορος Ράπτης. Ήταν πολύπλευρη η προσφορά του στο χωριό μας, τόσο με το άλμπουμ "Αλησμόνητο Δολό", όσο και με την κοινωνική του προσφορά στον τόπο που γεννήθηκε και δεν ξέχασε ποτέ. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του. 

 

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια Ενεργά

 Πραγματοποιήθηκε ο εορτασμός του Αγίου Χριστοφόρου, πολιούχου του Δολού. Αρκετός κόσμος συμμετείχε εφέτος, λιγότεροι όμως από προηγούμενες χρονιές.

 

Η καθιερωμένη αναμνηστική στον Άγιο Χριστόφορο (φωτο Παναγιώτη Παπαιωάννου)

Δείτε δύο βίντεο από τον αύλειο χώρο του καφενείου, με τον Βασίλη Δάκα στο κλαρίνο με την συνοδεία του. Τα βίντεο μετέδωσε ο Σταύρος Παπαδόπουλος σε ζωντανή μετάδοση και τον ευχαριστούμε πολύ.

 https://www.facebook.com/aromatavostinas/videos/772294694234037

https://www.facebook.com/aromatavostinas/videos/916054146117008/?__tn__=-R

 Μερικές φωτογραφίες από τον Άγιο Χριστόφορο του Βαγγέλη Δάκα:

    

Δείτε ένα νέο βίντεο από τον φίλο του χωριού Χριστόφορο Θάνο που επισκέφθηκε το Δολό του Αγίου Χριστοφόρου, κατενθουσιασμένος τόσο από την τοποθεσία, όσο και από τον Βασίλη στο κλαρίνο. Να είναι καλά και τον ευχαριστούμε.

 

Χρόνια Πολλά με υγεία και του χρόνου να είμαστε εκεί!

 

 

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Τον Αύγουστο 2023, στο Δολό, στην αίθουσα του Δημοτικού Σχολείου, στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων, θα πραγματοποιηθεί η έκθεση ζωγραφικής του συγχωριανού μας Παναγιώτη Παπαϊωάννου, ενός αυτοδίδακτου ερασιτέχνη ζωγράφου. Αυτοδίδακτος με την έννοια ότι δεν σπούδασε σε κάποια σχετική σχολή. Αυτό όμως δεν σημαίνει, όπως μας εξομολογήθηκε ο ίδιος, ότι δεν παρακολούθησε ζωγράφους την στιγμή που δημιουργούσαν κάποιο έργο ή ότι δεν έγινε αντιγραφή έργων κλασικών καλλιτεχνών ως άσκηση  χρήσης χρωμάτων και τεχνικών. Σπουδαίο ρόλο επίσης έπαιξε η μελέτη (πέραν της απλής παρακολούθησης ως θεατής) έργων σε διάφορα μουσεία και γκαλερί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ασχολείται με την ζωγραφική (με πολλά χρονικά διαλείμματα) εδώ και 45 χρόνια…Ως κύριο υλικό χρησιμοποιεί τα ελαιοχρώματα χωρίς να παραλείπονται οι ακουαρέλες, το μελάνι και τα έγχρωμα μολύβια…Έχει λάβει μέρος σε δύο ομαδικές εκθέσεις ερασιτεχνών ζωγράφων στην Χαλκίδα. Δεν έχει εκθέσει ατομικά, συμμετείχε όμως με έργα του, μαζί με  τον αείμνηστο φίλο του Κ.Β. σε έκθεση στην Δημοτική Βιβλιοθήκη της Χαλκίδας. Τελευταία συμμετοχή σε έκθεση έγινε στην ομαδική με θέμα «Μελάνι σε Χαρτί», στην γκαλερί Myro στην Θεσσαλονίκη, τον Μάρτιο του 2022. Με λίγα λόγια, όπως ομολογεί ο ίδιος, (και σε σχέση με τον εκτεταμένο χρόνο ενασχόλησης) η έκθεση έργων του είναι ασήμαντη (εδώ μπορεί να ληφθεί υπ’ όψιν και το γεγονός ότι ο κύριος όγκος της καλλιτεχνικής παραγωγής έχει κλαπεί). Την έκθεση στο Δολό την σκεφτόταν εδώ και κάμποσα χρόνια. Δεδομένου ότι αρκετά από τα έργα αντλούν την θεματολογία τους από το Δολό, σημειώνει ότι η έκθεση αυτή του προσφέρει ένα ιδιαίτερο και ευχάριστο συγκινησιακό δώρο…

Ευχόμαστε καλή επιτυχία σε αυτή τη δημιουργική προσπάθεια του Παναγιώτη με κάθε επιτυχία στο μέλλον. Είναι ιδιαίτερη χαρά για όλους μας να παρακολουθούμε τις διακρίσεις ενός συμπατριώτη μας, που έχει το προνόμιο να αντλεί με αυθεντικό και ατόφιο τρόπο την έμπνευσή του από τις μνήμες, τις σκέψεις και τα όνειρά του από τον τόπο καταγωγής μας, το Δολό.. 

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια Ενεργά

Το Trace Your Eco δημιουργήθηκε μέσα από αγάπη και το μεράκι των οργανωτών για τη φύση και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Τo Trace Your Eco! συμβάλει χρόνια τώρα στην ανάπτυξη και ενίσχυση του πεζοπορικού τουρισμού στην Ελλάδα. Η ανάδειξη της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς βρίσκεται στο επίκεντρο των δράσεων της.
Στόχος των ανθρώπων της, η διάδοση της αγάπης τους για την φύση και η δημιουργία μιας κοινότητας πεζοπόρων με υγιή και φιλική προς το περιβάλλον κουλτούρα.
Συμβάλουνε στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου μοντέλου εναλλακτικών δραστηριοτήτων στον Ελλαδικό χώρο, με στόχο τους να γίνει η Ελλάδα ένας παγκόσμιος προορισμός για πεζοπόρους. Το Trace Your Eco κάθε χρόνο διοργανώνει Εβδομάδα Εθελοντισμού και Δράσεων για την ανάδειξη του πεζοπορικού / περιπατητικού τουρισμού στην χώρα μας.

Από την Παρασκευή 30 Ιουνίου και μέχρι την Πέμπτη 6 Ιουλίου υπό την αιγίδα του Δήμου Πωγωνίου και σε συνεργασία με το ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ-ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΩΓΩΝΙΑΝΗΣ και το Φ.Ο.Σ .Πωγωνίου, ανακοινώνει την διεξαγωγή εθελοντικού προγράμματος με σκοπό την συντήρηση, τον καθαρισμό και σήμανση, μέρους των μονοπατιών της περιοχής. Όπως περιγράφεται στο αναλυτικό πρόγραμμα, που ακολουθεί, οι δράσεις στο μεγαλύτερο μέρος τους θα αφορούν τον παραδοσιακό οικισμό του Δολού και τα μονοπάτια του Πωγωνιανή-Δολό στην Χαράδρα του Κουβαρά, το μονοπάτι που οδηγεί στο “Γεφύρι της Νονούλως”, θα γίνει και σήμανση της διαδρομής στο μονοπάτι Δολό- Αγ.Χριστόφορος. Η προσπάθεια των εθελοντών έχει σκοπό την ανάδειξη του πολύτιμου ιστορικού και φυσικού περιβάλλοντος, που μελλοντικά θα βοηθήσει την περιοχή του ακριτικού Πωγωνίου στον τομέα του εναλλακτικού-περιπατητικού τουρισμού.

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια Ενεργά

Το βιβλίο «Ο ληστής Χατζηγομάρας στο Δολό Πωγωνίου» αποτελεί το πρώτο εκδοτικό εγχείρημα της «Οβίρας», του άτυπου δηλαδή βραχίονα πολιτιστικών δράσεων της Αδελφότητας Αθηνών και του Πολιτιστικού Συλλόγου Ιωαννίνων, και πραγματικά θεωρούμε ότι είναι μια καινοτόμα προσπάθεια. Καινοτόμα διότι πρώτον είναι (και αυτό) αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας. Σε αυτό το βιβλίο δεν υπάρχει ένας συγγραφέας αλλά πολλοί που βρίσκονται πίσω από το συλλογικό όνομα «Οβίρα». Μετράω ακριβώς 14 άτομα που εργάστηκαν για αυτό το αποτέλεσμα από τη συγγραφή κειμένων, τις διορθώσεις, την επιμέλεια, την επεξεργασία του θεατρικού έργου, το εξώφυλλο, το λογότυπο κ.α. Καινοτόμο, επίσης, καθώς από τη μια μεριά το βιβλίο ακουμπάει σε διαφορετικά είδη γραφής, ενώ από την άλλη η πρωταρχική του αιτία -το γεγονός για το οποίο γράφηκε- είναι ένα πραγματικό ιστορικό γεγονός που συνέβη στο Δολό το 1874 μ.Χ. Το βιβλίο ξεκινά με μια λαογραφική αποτύπωση του Δολού των δεκαετιών  ‘60 - ’70, συνεχίζει με μια ιστορική αναδρομή στο φαινόμενο της ληστείας - τόσο σε όλη την Ελλάδα όσο και ειδικότερα στο Πωγώνι- και καταλήγει με τη θεατρική απόδοση του ιστορικού γεγονότος του 1874 από έναν μεγάλο θεατράνθρωπο της Ελλάδας, τον Νίκο Παπακωνσταντίνου. Στο βιβλίο ενσωματώνονται ιστορικής φύσης αποσπάσματα από βιβλία των Ιωάννη Λαμπρίδη, Σπύρου Στούπη, Νίκου Υφαντή, Κωνσταντίνου Κωστούλα κ.α. Τέλος, σε όλη αυτές τις ιστορικές καταγραφές το βιβλίο προσθέτει μια ακόμα μαρτυρία για εκείνη την τραγική ημέρα του 1874 από την Αφροδίτη (Φρόδω), την αδελφή του Νίκου Θανόπουλου. Τον Αύγουστο του 2022 κάναμε την μουσική προδημοσίευση του βιβλίου καθώς δεν ήταν τότε έτοιμο προς εκτύπωση. Φέτος θα γίνει επιτέλους η παρουσίαση του και θα μας τιμήσουν με ομιλίες τους οι Νίκος Υφαντής (ιστορικός, λαογράφος, συγγραφέας με πλούσιο και πολυσχιδές έργο) και ο Γιώργος Παπαϊωάννου (Αναπληρωτής Καθηγητής και Αναπληρωτής Πρόεδρος Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο- για να αναφέρουμε δυο μόνο από τις πολλές ιδιότητες του).

από την Οβίρα