Ειδήσεις

Previous Next

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες για την συντήρηση και ανάδειξη των αγιογραφιών του κεντρικού τρούλου της εκκλησίας του χωριού μας, που πραγματοποιήθηκαν από τους δύο συντηρητές αρχαιοτήτων και έργων τέχνης Μαρία Πάντου και Γεώργιο – Αία Μαρίνο, με θαυμάσια αποτελέσματα. Οι δαπάνες καλύφθηκαν από τη χωριανή μας Ντίνα Κουτσουμπίνα. Όπως αναφέρει και ο συντηρητής Μαρίνος:

Οι εργασίες για την συντήρηση των τοιχογραφιών του τρούλου πραγματοποιήθηκαν από την Μαρία Πάντου και τον Γεώργιο - Αία Μαρίνο (ΠΕ Συντηρητές Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης). Η επιχείρηση CRITERION εδρεύει στα Ιωάννινα επί της οδού Μητροπόλεως 29 και δραστηριοποιείται στον χώρο της συντήρησης τα τελευταία χρόνια.

Οι τοιχογραφίες είναι έργο του Σέρβου ζωγράφου Μιλτιάδη Νίκολιτς και φιλοτεχνήθηκαν την περίοδο 1929 -1930. Η παραμονή του στο Δολό την συγκεκριμένη περίοδο πιστοποιείται και από τις τοιχογραφίες που φιλοτέχνησε στο σπίτι του Μποντίνη όπου υπάρχει η επιγραφή «Αίθουσα εξωραισθήσα υπό ζωγράφου Μ. Νίκολιτς - 1930». Οι επεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν με σκοπό την αποκατάσταση των τοιχογραφιών και την ανάδειξη της καλλιτεχνικής, θρησκευτικής και ιστορικής τους ταυτότητας. Η εικόνα της ζωγραφικής επιφάνειας δεν ήταν καλή. Το τελικό στρώμα προστασίας του Παντοκράτορα είχε οξειδωθεί σημαντικά και αθροιστικά με το παχύ στρώμα αιθάλης (καύση κεριών, πολύχρονη χρήση σόμπας πετρελαίου) και τις διάφορες επικαθίσεις καθιστούσαν πολύ δύσκολη την ανάγνωση του συνολικού έργου, μεταβάλλοντας και αλλοιώνοντας την αρχική του εικόνα. Στα άριστα αποτελέσματα του καθαρισμού αλλά και στην πολύ καλή διατήρηση των τοιχογραφιών μεγάλο ρόλο έπαιξε η τεχνική του καλλιτέχνη όπως επίσης η υψηλή ποιότητα κατασκευής του κτίσματος και των υλικών του (γεγονός που αποτυπώνεται στα ανώτερα στρώματα με την απουσία ρηγματώσεων, αποκολλήσεων, παραμορφώσεων). Το σύνολο των τοιχογραφιών που αποκαταστάθηκε περιλαμβάνει τον Παντοκράτορα στον κεντρικό τρούλο και να ακολουθούν στα σφαιρικά τρίγωνα οι ευαγγελιστές Μάρκος, Λουκάς, Ματθαίος και Ιωάννης. Ακριβώς κάτω από τα σφαιρικά τρίγωνα, στα μέτωπα των τόξων υπάρχουν οι παραστάσεις του Αποστόλου Πέτρου (νότια) και του Αποστόλου Παύλου (βόρεια).Η τοιχογραφία του τρούλου, βάση της υπάρχουσας επιγραφής, φιλοτεχνήθηκε το 1929. Διαχωρίζεται με ενδιάμεσες επιγραφές σε δύο ζώνες. Στην πρώτη ζώνη (κέντρο) απεικονίζεται ο Χριστός Παντοκράτωρ με το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό να ευλογεί με τα δύο χέρια. Ακολουθεί επιγραφή και μετάβαση στην δεύτερη ζώνη όπου υπάρχουν χερουβίμ και κλείνει με μία δεύτερη επιγραφή.

ΑΝΟΙΞΑΝΤΟΣ ΣΟΥ ΤΗΝ ΧΕΙΡΑ ΤΑ ΣΥΜΠΑΝΤΑ ΠΛΗΣΘΕΙΣΟΝΤΑΙ ΧΡΗΣΤΟΤΗΤΟΣ * ΕΓΩ ΗΜΙ ΤΟ Α ΚΑΙ το Ω ΑΡΧΗ και ΤΕΛΟΣ ΛΕΓΕΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ Ο ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ «ΑΠΟΚ» * ΚΥΡΙΕ ΚΥΡΙΕ ΕΠΙΒΛΕΨΟΝ ΕΞ ΟΥΡΑΝΟΥ ΚΑΙ ΙΔΕ. ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΨΑΙ ΤΗΝ ΑΜΠΕΛΟΝ ΤΑΥΤΗΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΑΙ ΑΥΤΗΝ ΗΝ ΕΦΥΤΕΥΣΕΝ Η ΔΕΞΙΑ ΣΟΥ * ΔΑΠΑΝΗ ΠΕΤΡΟΥ ΘΑΝΟΠΟΥΛΟΥ Ετος 1929 * Η ζωγραφική στα σφαιρικά τρίγωνα και στα μέτωπα των τόξων είναι του 1930 με την επιγραφή: ΔΑΠΑΝΗ ΠΕΤΡΟΥ-ΘΑΝΟΠΟΥΛΟΥ 1930   ΕΡΓΟΝ Μ. ΝΙΚΟΛΙΤΣ. 

 

 

Σύγκριση πριν και μετά την ανάδειξη:

 

Πληροφορίες για τον Μ Νίκολιτς

Δημοσιεύουμε ένα σχετικό άρθρο του Βασίλη Δάκα, του οποίου είναι και οι φωτογραφίες της ανάδειξης των τοιχογραφιών του τρούλου, που αναφέρεται στη ζωή και το έργο του ζωγράφου και αγιογράφου Μιλτιάδη Νίκολιτς:

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΝΙΚΟΛΙΤΣ

Με αφορμή την πρόσφατη αποκάλυψη ,στον ιερό ναό Αγίου Νικολάου, από ειδική ομάδα συντηρητών, του πλουσίου γραπτού διακόσμου, ο οποίος κοσμεί τον θόλο, τα σφαιρικά τρίγωνα και τα τόξα των κλιτών, η παρούσα συγγραφή αναφέρεται, ως ελάχιστο δείγμα ευγνωμοσύνης , στον Μιλτιάδη Νίκολιτς , ο οποίος αγιογράφησε τα ανωτέρω αναφερθέντα μέρη του κεντρικού κλίτους του ναού. Οι πληροφορίες για τη ζωή του στα εδάφη των κεντρικών Βαλκανίων είναι ελάχιστες. Ο Σέρβος στην καταγωγή ζωγράφος και αγιογράφος, πέρασε, εκδιωγμένος, σημαντικό μέρος της ζωής του στον Ελλαδικό χώρο, καθώς στην πρώην Γιουγκοσλαβία συμμετείχε σε κάποια επαναστατικά κινήματα, των οποίων η έκβαση ήταν αρνητική . Επίσης, αξίζει να σημειωθεί, ότι με την συμμετοχή του σε παρόμοιες πολεμικές επιχειρήσεις αποκόμισε και ένα τραύμα, το οποίο, ίσως, είναι και ο λόγος της παράλυσης του δεξιού(;) του χεριού. Η παρουσία του στην Ελλάδα γίνεται για 1η φορά εμφανής σε διάφορα χωριά της Ηπείρου. Αρχικά, ο Μιλτιάδης δραστηριοποιήθηκε, σύμφωνα με τα υπάρχοντα δεδομένα, στην ευρύτερη περιοχή του Πωγωνίου. Στο Δολό παρέμεινε επί δύο συναπτά έτη (1929-1930), αφήνοντας το στίγμα του τόσο στον κεντρικό ναό όσο και στην παρακείμενη οικία του Γεωργίου Λατσούνα. Στη συνέχεια μετακινήθηκε στην περιοχή της Κονίτσης, όπου ειδικότερα συμμετείχε σε αγιογραφήσεις στα χωριά Πυρσόγιαννη (ναός Αγίου Γεωργίου-1938 , ναός Αγίου Νικολάου-1940 ) και Φούρκα. Στην Πυρσόγιαννη διέμεινε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1940. Τομή στον βίο του αποτελεί η μετακίνησή του στην περιοχή του Αγρινίου και πιο συγκεκριμένα στον οικισμό Καλύβια, όπου αγιογράφησε μεγάλο μέρος του ιερού ναού Αγίου Νικολάου. Ο ομώνυμος ναός, σύμφωνα με γραπτές παραδόσεις, ανηγέρθη μετά από πολλές οικοδομικές αλλαγές γύρω στο 1930, ενώ η γραπτή του διακόσμηση τοποθετείται γύρω στο 1945, αφού σώζεται επιγραφή στην εμπρόσθια νότια πλευρά του ναού, πάνω από τον επισκοπικό θρόνο. Ο Μιλτιάδης Νίκολιτς έφτιαξε τις περισσότερες αγιογραφίες στον κυρίως ναό και στο ιερό, με ένα προσωπικό ύφος, που δεν προσομοιάζει στην βυζαντινή τεχνοτροπία , καθώς είναι φανερή η επίδρασή του από τους φημισμένους Χιονιαδίτες ζωγράφους της Κονίτσης. Μετά τα Καλύβια, συνέχισε τις αγιογραφήσεις και σε άλλους οικισμούς, όπως σε χωριά της Μακρυνείας. Ο Σέρβος άφησε την τελευταία του πνοή στις αρχές της δεκαετίας του 1960 στην ευρύτερη περιοχή του Αγρινίου, χωρίς να είναι γνωστές περαιτέρω πληροφορίες για τον τόπο στον οποίο ετάφη. Για την οικογενειακή του κατάσταση λίγα είναι γνωστά . Ο Μιλτιάδης είχε ένα γιο, ο οποίος όμως δεν συνέχισε την δουλειά του πατέρα του. Από την άλλη, οι πληροφορίες για το χαρακτήρα του Ορθοδόξου ζωγράφου είναι περισσότερες. Οι κάτοικοι κάθε οικισμού, με τους οποίους συναναστρεφόταν, μιλούσαν για έναν καλόκαρδο , κοινωνικό και με προοδευτικές αντιλήψεις άνθρωπο. Παρά το γεγονός ότι δεν υπέγραφε τα περισσότερα από τα έργα του, η ανάμνησή του παραμένει και θα παραμείνει ανεξίτηλη, τόσο μέσα από τις υπάρχουσες γραπτές πηγές, όσο και από τις προφορικές περιγραφές όσων είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επικοινωνία μαζί του. Είθε οι αγιογραφίες που ήρθαν προσφάτως στο φως, να αποτελέσουν το έναυσμα για μια βαθύτερη μελέτη και κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο αινιγματικός Μιλτιάδης Νίκολιτς αντιλαμβάνονταν το χώρο στον οποίο δρούσε και παρουσίαζε τις διάφορες μορφές, είτε αυτές ήταν σεβάσμιες, είτε απλώς καθημερινές .

Previous Next

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Την Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2019 ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολού Ιωαννίνων, έκοψε την βασιλόπιτα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών, όπου οι χωριανοί μας συγκεντρωθήκανε σε ένα πολύ ζεστό και οικογενειακό κλίμα. Την πίτα έκοψε η Πρόεδρος του Συλλόγου Αγνή Βραβορίτου, η οποία ευχαρίστησε όλους τους παρευρισκόμενους, ευχόμενη Χρόνια Πολλά και Καλή Χρονιά. Το φλουρί, που αντιστοιχούσε σε μία εικόνα του Αγ. Νικολάου έπεσε στη Βασιλική Καρακίτσιου.

Ευχαριστούμε τον Γιάννη Καραμανιώλα για τις φωτογραφίες που μας έστειλε.

Previous Next

Αξιολόγηση Χρήστη: 3 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Την Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2019, η Αδελφότητα του Δολού "Ο Άγιος Χριστόφορος" της Αθήνας, έκοψε την πρωτοχρονιάτικη βασιλόπιτα σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ξενοδοχείο Τιτάνια. Μέσα σε μιαν άκρως εορταστική και ζεστή ατμόσφαιρα, ανταμώσαμε όλοι οι χωριανοί, ανταλλάσοντας ευχές για το νέο έτος. Ευχάριστη νότα έδωσε η έντονη παρουσία της νεολαίας στην εν λόγω εκδήλωση, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό και ενθαρρυντικό για το παρόν και το μέλλον του αγαπημένου μας χωριού. Την πίτα έκοψε ο Πρόεδρος της Αδελφότητας Φοίβος Κουβαράς, ευχαριστώντας όλους τους παρευρισκόμενους που είναι δίπλα και στηρίζουν την Αδελφότητα, ευχήθηκε Καλή Χρονιά και Χρόνια Πολλά. Το φλουρί έπεσε στην Λαμπρινή Φωτοπούλου – Παπανδρέου. Αξίζουν συγχαρητήρια στους διοργανωτές και ευχόμαστε τέτοιες ευχάριστες συνάξεις να γίνονται συχνά πέρα από το έθιμο.

 

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Κυκλοφόρησε το 140o φύλλο της 3μηνιαίας εφημερίδας "ΔΟΛΙΩΤΙΚΑ" (περίοδος Οκτώβριος – Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2018),  που εκδίδει ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολού  Πωγωνίου Ιωαννίνων.

Για να τη διαβάσετε πατήστε εδώ

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια Ενεργά

Δείτε φωτογραφίες από το χιονισμένο Δολό στις 3 Γενάρη 2019, από τον Φοίβο Κουβαρά. Μουσική επένδυση από το συγκρότημα του Κώστα Βέρδη, από την παρουσίαση του διπλού μουσικού cd "Γλώσσα μου γλυκιά μου γλώσσα άνοιξε πες μας καμπόσα" του Πολιτιστικού Συλλόγου Δολού Ιωαννίνων.

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια Ενεργά

Δείτε το καταπληκτικό video "Δολό Πωγωνίου - Γεφύρι Νοννούλως" από ψηλά με drone, από τον Λευτέρη Φωτόπουλο γιο του Μήτσου, που αναδεικνύει και προβάλλει με τον καλύτερο τρόπο τις φυσικές ομορφιές του χωριού μας. Πολλά συγχαρητήρια Λευτέρη! 

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Δύο παλιές φωτογραφίες από την αγροτική ζωή των γυναικών του Δολού, πριν από πολλά χρόνια.

Η Χρυσούλα Πότση με την ντρουμπολίτσα!

Η Γιαννούλα Πότση με το τρακτέρ του χωριού. Στο βάθος διακρίνονται όλα τα χωράφια οργωμένα!

Αξιολόγηση Χρήστη: 1 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

«Ηπειρώτικο μοιρολόι.  Οδοιπορικό στην αρχαιότερη ζωντανή δημώδη μουσική της Ευρώπης» είναι ο τίτλος του βιβλίου του Κρίστοφερ Κινγκ  που κυκλοφόρησε αυτές τις ημέρες από τις εκδόσεις “Δώμα” και παρουσιάστηκε στο Ωδείο Αθηνών στις 4 Δεκεμβρίου 2018. Αμερικανός μουσικολόγος, μουσικός παραγωγός , συγγραφέας  και επιμελητής ήχου ιστορικών μουσικών έργων, έχει βραβευθεί με Grammy για τη δουλειά του, ο Κίνγκ έχει επιδοθεί στη συστηματική μελέτη και καταγραφή των ηπειρώτικων μοιρολογιών.

 

 Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο και φιλόδοξο τόλμημα: λαογραφία, εθνογραφία, μουσικολογία, φιλοσοφία, ταξιδιωτική περιγραφή. Πάνω απ’ όλα όμως ένας ύμνος στη μουσική της κοινότητας, στη συλλογική ζωή και στις κοινές εμπειρίες: δύσκολος βιοπορισμός, απώλεια, θλίψη, χαρά, μνήμη, προφορικότητα, δημιουργία, έμπνευση, κάθαρση.

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Πρόκειται για μια παλιά  συνήθεια που έφτασε στις μέρες μας από την αρχαία Ελλάδα και συνεχίζει να γίνεται σε όλες τις περιοχές της πατρίδας μας .  Στην Αρχαία Ελλάδα γίνονταν προς τιμήν του θεού Απόλλωνα και ονομάζονταν Πυανέψια,  κατά τη διάρκεια της οποίας πρόσφεραν στο θεό, τους πρώτους καρπούς της σοδειάς. Η ονομασία της γιορτής προέρχεται από την λέξη πύαμος (= κύαμος, κουκί) και το ρήμα ἕψω, που σημαίνει βράζω, μαγειρεύω. Κατά τα Πυανέψια έβραζαν σπόρους κάθε είδους.Σήμερα το έθιμο αυτό σε πολλά μέρη της Ελλάδος γίνεται στις 21 Νοεμβρίου προς τιμήν της Παναγίας της Πολυσπορίτισσας για την ευλογία της σποράς και ονομάζονται πολυσπόρια. Στην Ήπειρο και σε άλλες περιοχές βράζονται "τα μπόλια" στις 30 Νοεμβρίου, του Αγίου Ανδρέα, για να αντρειώσουν τα σπαρτά, να μεγαλώσουν και να προκόψουν, γι’ αυτό και δόθηκε στον Νοέμβριο το όνομα «Αντριάς». Μπόλια ονομάζονται γιατί όπως ο εμβολιασμός, το μπόλιασμα, πολλαπλασιάζει το φυτό, έτσι και με την προσφορά  αυτή στον Άγιο, επιζητείται  η ευλογία του για την ευημερία των σπαρτών και την αύξηση της καρποφορίας. 

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Κυκλοφόρησε το 139o φύλλο της 3μηνιαίας εφημερίδας "ΔΟΛΙΩΤΙΚΑ" (περίοδος Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2018),  που εκδίδει ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολού  Πωγωνίου Ιωαννίνων.

Για να τη διαβάσετε πατήστε εδώ.

Previous Next

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Το αποκορύφωμα των καλοκαιρινών εκδηλώσεων ήταν το "ΔΟΛΙΩΤΙΚΟ ΑΝΤΑΜΩΜΑ", που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και πρωτοφανή συμμετοχή του κόσμου, στις 17 Αυγούστου 2018. Το καθιερωμένο πλέον συγκρότημα του Δολιώτη Βασίλη Δάκα έδωσε τον παλμό και το κέφι όλη τη βραδιά μέχρι πρωίας. Δεδομένη η μεγάλη συνεισφορά της νεολαίας, όπως πάντα, αλλά και των λοιπών χωριανών και των χορηγών (Φόρη Κωσταρά και Πάνο Κούρο).

Οι δύο Πρόεδροι της Αδελφότητας Αθηνών, Φοίβος Κουβαράς και του Πολιτιστικού Συλλόγου Ιωαννίνων  Αγνή Βραβορίτου, στις προσφωνήσεις τους, αφού καλωσόρισαν τους παρευρισκόμενους, αναφέρθηκαν στην προσφορά της νεολαίας και την αγάπη τους για το χωριό, που όπως είπε ο Φοίβος “σαν νεράιδα ήρθε και μας έκλεψε την καρδιά μας και την ψυχή μας σε μας που ζούμε στην ξενητιά“. Στη συνέχεια το χορό άνοιξε το ζευγάρι των νεονύμφων (Αλέξανδρος και Λαμπρινή) και ακολούθησαν οι μεγαλύτερης ηλικίας χωριανοί μας.

 Όλα τα βίντεο (23) από το "Αντάμωμα" στο https://www.dolo.gr/index.php/video.